کد خبر: 1226906
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
نمایندگان در گفتگو با «جوان» مطرح کردند
به اعتقاد بنده اقدام دولت در زمینه تدوین لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم، اقدام مفیدی است چراکه وقتی هزینه تولید پایین بیاید، مشکل بخشی از تورم برطرف می‌شود. درست است که نقدینگی موتور اصلی رشد تورم است، اما هزینه‌های تولید هم در این بخش تأثیرگذار است. به نظرم اگر دولت این لایحه را در قالب یک لایحه دوفوریتی به مجلس بدهد، بهتر است چراکه در آن زمان به سرعت این لایحه در مجلس نهایی می‌شود

جوان آنلاین: اصلاح قوانین مالیاتی برای حمایت از توسعه مشاغل و تشویق مشارکت مردم در تقویت تولید گامی مهم در جهت دستیابی به رشد اقتصادی پایدار است. دولت با کاهش مالیات تولید، افزایش مالیات بر فعالیت‌های غیرمولد و ارائه مشوق‌های هدفمند برای سرمایه‌گذاری‌های مولد، هدف خود را ایجاد فضایی می‌داند که نوآوری را تقویت می‌کند، بهره‌وری را افزایش می‌دهد و توسعه اقتصادی را تحریک می‌کند. در همین راستا نیز دولت اخیراً لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را با محوریت کاهش ۴۰درصدی مالیات تولید، افزایش مالیات از فعالیت‌های غیرمولد و همچنین مشوق هدفمند مالیاتی در جهت مشارکت مردم در جهش تولید تدوین کرده که در انتظار تصویب مجلس است. 
 
 تحقق مشارکت مردم در تولید با تدوین لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم 
علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «جوان» با اشاره به ویژگی‌های لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم و ضرورت بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس گفت: یکی از راه‌های مشارکت مردم همین است که فردی که دست به تولید می‌زند، هزینه تولیدش کاهش پیدا کند. متأسفانه امروز هزینه تولید در کشور بالاست، به عبارتی باید گفت تولید در کشور رقابتی نیست و این مسئله دلایل متعددی دارد. یک بخش از این اشکالات مربوط به مالیات‌هاست، یک بخش از مشکلات مربوط به حوزه مواد اولیه و بخشی از آن مربوط به سرمایه‌درگردش است، همچنین بخشی از مشکلات هم مربوط به واگذاری زمین به تولید است که گران تمام می‌شود. 
وی افزود: به اعتقاد بنده اقدام دولت در زمینه تدوین لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم، اقدام مفیدی است چراکه وقتی هزینه تولید پایین بیاید، مشکل بخشی از تورم برطرف می‌شود. درست است که نقدینگی موتور اصلی رشد تورم است، اما هزینه‌های تولید هم در این بخش تأثیرگذار است. به نظرم اگر دولت این لایحه را در قالب یک لایحه دوفوریتی به مجلس بدهد، بهتر است چراکه در آن زمان به سرعت این لایحه در مجلس نهایی می‌شود. این لایحه می‌تواند گام خوبی برای مجلس و دولت در راستای جهش تولید با مشارکت مردم باشد. 
سلیمی در ادامه با اشاره به مشوق مالیاتی به مناطق آزاد و مناطق کمتربرخوردار در لایحه فوق اظهار کرد: حوزه فعالیت مناطق آزاد احکام خاص خود را دارد. از سوی دیگر ما یکسری رقبای منطقه‌ای در مناطق آزاد داریم و این کشور‌ها به سرعت مشغول توسعه مناطق هستند، بنابراین ما باید به جای برخی سختگیری‌ها در حوزه مناطق آزاد، کارکرد مناطق آزاد را اصلاح کنیم. 
وی با بیان اینکه مناطق آزاد نباید بارانداز واردات شوند، گفت: مناطق آزاد باید به کارگاه‌های تولیدی تبدیل شوند و صادرات از این بخش به سهولت انجام شود، بنابراین باید خدمات و مشوق‌هایی اعم از مشوق‌های مالیاتی را در نظر بگیریم که مناطق آزاد به بارانداز صادرات تبدیل شوند. متأسفانه تا امروز ما فکر می‌کردیم مناطق آزاد بارانداز واردات هستند و با این نگاه مالیات این بخش‌ها را بالا می‌بردیم، اما این مسئله باعث شده است رقبای منطقه‌ای ما از ما پیشی بگیرند. 
سلیمی با اشاره به موضوع مشوق مالی برای جلوگیری از خام‌فروشی و حفظ زنجیره ارزش تولید در لایحه فوق بیان کرد: موضوع اعطای معافیت مالیاتی جهت جلوگیری از خام‌فروشی باید حتماً در این لایحه دیده شود و آن را به تصویب برسانیم. به واقع آنچه مهم است جهش تولید است و نه خام‌فروشی، البته متأسفانه در رابطه با تعاریف مربوط به خام‌فروشی بین دستگاه‌های مختلف اختلاف نظر وجود دارد. همچنین باید در حوزه معافیت‌های مربوط به خام‌فروشی در کشور تجدید نظر صورت گیرد، این مسئله در لایحه فوق دیده شده است و ما باید این موضوع را در بودجه منعکس کنیم. 


 رشد و شکوفایی تولید و اقتصاد با لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم 
رحمت‌الله فیروزی‌پوربادی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با «جوان» با اشاره به ویژگی‌های لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم و ضرورت بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس گفت: اگر این لایحه به تصویب برسد، حتماً اثرات قابل توجهی در حوزه اقتصاد خواهد داشت. یکی از نگرانی‌های فعلی مردم و اعتراضات بخش‌های مختلف نسبت به افزایش مالیات‌هاست که در سال‌های اخیر اضافه شده که هم می‌تواند به تولید ضربه بزند و هم اسباب نارضایتی عمومی را فراهم می‌کند. 
فیروزی‌پوربادی با بیان اینکه امیدواریم با یک سیاست‌ورزی جامع در قالب لایحه مذکور در رابطه با اخذ مالیات از تولید تجدیدنظر شود، ادامه داد: امیدواریم در قالب تصویب هر چه سریع‌تر این لایحه مالیات‌ها به درستی واقعی شود و بر اساس درآمد‌ها و میزان آن‌ها انجام شود. باید از افراط و تفریط در رابطه با اخذ مالیات از تولید و مردم جلوگیری شود. ان‌شاءالله پیرو لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم شاهد رشد و شکوفایی تولید و اقتصاد باشیم. این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احکام مدنظر قرار گرفته در لایحه می‌تواند باعث مشارکت مردم در اقتصاد شود، گفت: پیرو این لایحه مالیات بر عملکرد تولید از ۲۵درصد به ۱۵درصد رسیده و این امر می‌تواند امر مؤثری قلمداد شود. 
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به معافیت‌های ۱۰۰درصدی جهت سرمایه‌گذاری در مناطق کمتربرخوردار در لایحه فوق بیان کرد: هر اقدامی که باعث شود تولید، سرمایه‌گذاری و همچنین اشتغال را در کشور رونق دهیم، کار بسیار مؤثری خواهد بود و این موارد باعث اطمینان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خواهد شد. قطعاً این رویکرد‌ها در راستای رونق تولید مفید خواهد بود. این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اعطای معافیت‌های ۱۰۰درصدی برای سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار امری لازم است و باید جهت سرمایه‌گذاری در این مناطق مشوق‌هایی را در نظر گرفت که مشوق‌های مالیاتی یکی از این موارد است. به واقع سرمایه‌گذاری در مناطق کمتربرخوردار باعث عدم‌مهاجرت از این مناطق می‌شود و می‌تواند به تولید و اشتغال در این مناطق کمک کند. 
وی با اشاره به ضرورت بررسی این لایحه در صحن مجلس شورای اسلامی گفت: امروز مردم امیدشان را به مجلس و نمایندگان بسته‌اند، قطعاً لازم است مجلس به برخی سیاست‌ها و اقداماتی که به اقتصاد کشور لطمه وارد می‌کند، ورود پیدا و برای آن‌ها تدابیری را اتخاذ کند. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر شرایط لازم در لایحه فوق در جهت تسهیل عمومی قرار گیرد، حتماً مردم از این لایحه و در پی آن قانون مصوب استقبال می‌کنند، گفت: اگر مردم به این مسئله ورود کنند، اما ببینند محدودیت‌ها با شدت بیشتری در پیش گرفته شده است، این موضوع می‌تواند مایه یأس و ناامیدی شود، بنابراین ما نیازمند تحول در امور مالیاتی کشور هستیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار